Tips voor het inlopen van je nieuwe schoenen

We kopen af en toe schoenen die niet meteen fijn zitten en zijn vervolgens noodgedwongen om een tijdje met blaren en pijn rond te lopen. Voor die mensen hebben wij een aantal tips en trucs op een rijtje gezet om het inlopen van schoenen makkelijker te maken. Lees ook: Geen blaren door slim veters te strikken.

Rekken en strekken

Zonder je schoenen daadwerkelijk te dragen te dragen

Door je schoenen een beetje uit te rekken gaan ze lekkerder zitten. Deze tips helpen je om je schoenen te rekken, maar pas op! Doe het niet teveel, want het zou zonde zijn als je jouw schoenen te ver rekt waardoor ze niet meer goed passen.

  • Gebruik aardappelen. Schil een aardappel (een grote rode is het beste) en stop deze een nacht in de schoen. Zorg dat deze groot genoeg is om een kleine bobbel in de schoen te maken. Aardappelen ruiken niet slecht, ze nemen zelfs geur op, en aardappelresten kunnen makkelijk worden weggeveegd met een vochtig doekje.
  • Daarnaast kun je ook ’s nachts natte kranten in je schoen proppen. De volgende dag heb je  vochtige schoenen die je met sokken draagt totdat ze droog zijn. Dit werkt erg goed voor schoenen die aan de voorkant knellen. Het kan wel zijn dat na verloop van tijd deze truc is uitgewerkt, voer hem dan gewoon opnieuw uit.
  • Voor sommige schoenen helpt de ouderwetse diepvries truc nog steeds. Vul een zak met water en stop deze in je schoen en leg ze diepvries. Het water zal uitzetten en je schoen zal mee vervormen.

Manieren of je schoenen in te lopen

  • Draag je nieuwe schoenen binnenshuis. Probeer voordat je je schoenen buitenshuis gaat dragen, ermee de trap op te lopen, ermee te staan, ermee te zitten en zelfs ermee rond te rennen.
  • Neem je schoenen mee naar je werk. Draag oude schoenen wanneer je naar je werk gaat, maar trek je nieuwe schoenen aan wanneer je aan je bureau zit en wen er gewoon aan om ze aan te hebben. Dit is een eenvoudige manier om je schoenen in te lopen en tegelijkertijd tijd te besparen
  • Draag ze ’s avonds een paar uur met dikke sokken. Aan het einde van de dag zijn je voeten dikker en door met een extra paar sokken 1 a 2 uur je schoenen te dragen rek je ze iets uit en zullen ze de volgende dag beter zitten.
Leren schoenen: Maak een dun sokje vochtig met warm water en draag deze in je nieuwe aanwinsten. Loop er zo 1622266lang mogelijk op en je merkt meteen verschil. Leer zet namelijk uit door vocht. Door ze aan de binnenkant vochtig te maken gaat de schoen sneller staan naar jouw model voet. Een vervelend gevoel, maar het werkt wel.
Synthetische schoenen: Bij synthetische schoenen krijg je sneller last van blaren doordat je schoenen minder goed kunnen ademenen, waardoor je zweetvoeten krijgt, wat zorgt voor een wrijving en dus blaren. Zorg er daarom voor dat de plek waar die wrijving ontstaat verdwijnt. Dit kan met een föhn. Trek dikke sokken aan en verhit met de föhn de plek van de wrijving. Laat de schoen afkoelen terwijl je ze draagt.

Helpen deze trucs niet? Loop dan gewoon even langs de schoenmaker. Hij kan vervelende knelpunten soepeler maken of verwijderen.

Deel dit artikel of reageer