Commentaar: Nintendo Switch heeft eigenzinnigheid als kracht

Nintendo weet met zijn Nintendo Switch te verrassen én sympathie af te dwingen. Maar is dat genoeg?

Het moge duidelijk zijn dat de Wii U niet heeft gebracht voor Nintendo wat de Japanners er van hadden gehoopt. Na het immense succes van de Wii, was de Wii U niet onderscheidend genoeg ten opzichte van zijn voorganger. Daarnaast kende de Wii U diverse kleine en grote problemen.

Het tweede scherm dat via de meegeleverde tablet bediend werd, bracht weinig meerwaarde. Er waren te weinig games die het goed ondersteunden. Belangrijker was het gebrek aan ondersteuning door gamestudio’s. Als uitgevers als Electronic Arts, Ubisoft, Activision en Bethesda niet of nauwelijks iets voor je spelplatform maken, dan ben je eigenlijk alleen interessant voor verstokte Nintendo-fans. En die kregen bovendien te weinig games. Nintendo moet voortdurend tussen zijn studio’s wisselen: zij die games maken voor de 2DS/3DS en zij die voor de Wii U aan de slag gingen.

Verschil portable en thuisconsole opheffen

Met de Nintendo Switch moet dat laatste euvel in ieder geval tot het verleden behoren. De 2DS/3DS zal voorlopig nog wel ondersteund blijven, maar op termijn wil Nintendo het verschil tussen portable en thuisconsole opheffen met de Switch. Thuis lekker bezig met de nieuwe Zelda, maar oh jee, je moet de bus halen, dus snel het scherm uit de console klikken, controller-delen er aanklikken en lekker on the go verder spelen. 

Het klinkt goed, maar alles staat en valt bij de accuduur van het losse schermpje. De resolutie van het draagbare deel zou maar 720P worden (in plaats van full-hd, 1080P), maar dat is voor portable gamen nog wel acceptabel. En ja, je kunt natuurlijk al lang portable gamen op je tablet of smartphone, maar die gamebelevingen halen het natuurlijk niet met die van een Legend of Zelda-avontuur of een nieuwe Super Mario. Ene minimum van vijf uur lijkt me sowieso wenselijk. 

Hardware: minder dan concurrenten

Technisch zal het totale apparaat ongeveer vergelijkbaar zijn met de specificaties van een PlayStation 4 en een Xbox One, maar met de nieuwe Xbox One S die er nu al is, de PlayStation 4 Pro die in november komt, en Project Scorpio (de nieuwe Xbox) eind 2017, is de Nintendo Switch dus technisch in 2017 minder krachtig dan gamehardware die in 2016 al op de markt is.

De vraag is, of dat erg is. Terwijl Sony en Microsoft hun spelcomputers steeds meer richting een high-end pc duwen, gaat Nintendo terug naar de basics: lekker gamen, altijd en overal met een enkel apparaat in je eentje, met anderen, lokaal of online. 

Onderscheidend genoeg?

De lijst met uitgevers die hun support hebben uitgesproken voor Nintendo Switch is enorm. Veel meer dan toen de Wii U werd aangekondigd. Activision, Ubisoft, EA en Bethesda – allemaal willen ze weer verkering met Nintendo. Of dat window dressing voor nu is, of dat ook de daad bij het woord gevoegd wordt, is afwachten. Nintendo zelf heeft in ieder geval én een nieuwe Zelda én een nieuwe Super Mario klaarstaan als de Nintendo Switch in maart op de markt komt.

Of dat allemaal genoeg zal zijn, laat zich raden, maar Nintendo is in ieder geval weer lekker eigenzinnig en daarmee onderscheidend bezig. En daar heeft altijd de kracht van de Japanners in geschuild. 

Deel dit artikel of reageer