Withings Home camera (review)

Withings Home Camera

Door de fraaie behuizing met echt hout is de Withings Home camera een van de eerste IP beveiligingcamera’s die ook zelf gezien mag worden. De afgelopen weken hebben we op de appletips redactie de Withings home camera uitgebreid getest.

De Withings Home camera is een bijzondere camera, want hij kijkt niet alleen om zich heen, maar luistert ook nauwkeurig en meet zelfs de luchtkwaliteit in huis met een geïntegreerde sensor. Als extra is de camera ook voorzien van een babyfoonfunctie met nachtlampje en kun je een slaapliedje inschakelen, dit allemaal vanaf afstand te monitoren en activeren via de speciale Home iOS app.

Het aanmelden van een IP Camera op je netwerk is in veel gevallen problematisch en vereist kennis van netwerken. Met de Withings Home camera is dit binnen enkele minuten gefixed, de iOS app maak via Bluetooth verbinding met de camera en stuurt hierna de Wi-Fi instellingen van je iPhone door naar de camera. Na enkele ogenblikken zullen de eerste beelden verschijnen in de app. Ben je buiten het bereik van je eigen Wi-Fi netwerk? Geen probleem, de camera is bereikbaar vanaf locatie mists je beschikt over een (mobiele) internet verbinding.

Withings Home Camera homemade

Withings levert de camera met een speciaal schaaltje, waarin je het apparaat eenvoudig in iedere gewenste hoek kunt plaatsen, door magneten blijft de camera op zijn plaats staan. Home heeft geen aan- uitschakelaar en is dus in altijd actief. Op momenten dat er privacy nodig is, kan je de houten behuizing een kwartslag draaien, zodat de lens wordt afgedekt.

De camera is voorzien van een 5 megapixels CMOS sensor. Dankzij de groothoeklens met een kijkhoek van 135º en infrarood-nachtzicht zijn de beelden en opnames zowel overdag als in het donker van bijzonder hoge kwaliteit.

home full view tithings

Wanneer de camera beweging of geluid detecteert, ontvang je op je iPhone direct een melding. Je kan dan onmiddellijk de video te zien van het ‘event’, zodat je de ernst van de situatie kan inschatten. Beschik je over een Apple Watch dan kun je de beelden onmiddellijk ook daarop bekijken dankzij een geanimeerde gif.

Withings Home Camera Apple Watch

Alle evenementen samen vormen een videodagboek (journal) die je kunt bekijken. Verder biedt de app ook een video-tijdlijn waarmee je snel door de opnames van de laatste 48 uur kan scrollen. Wil je een langere tijd terug kunnen kijken dan moet je een additioneel abonnement aanschaffen. De kosten hiervan zijn € 7,95 voor 7 dagen of € 19,99 voor 30 dagen geschiedenis.

De bewegings- en geluidsensor van de camera is zeer gevoelig. Hierdoor is het mogelijk dat je een valse melding ontvangt. Deze meldingen kunnen worden veroorzaakt door veranderingen in het (zon)licht of geluiden van buiten (bijvoorbeeld een dichtslaande auto-deur). De iOS applicatie beschikt over de mogelijk om de gevoeligheid aan te passen, echter bleven we enkele valse meldingen per dag ontvangen. Via de app kun je snel de push-meldingen uitschakelen, aan te raden wanneer je thuis bent.

Withings Home Camera app touch id

Met behulp van de app kun je op elk moment live meekijken en luisteren in de ruimte die door de camera wordt bewaakt. De camera is voorzien van twee-weg audio, leuk om je huisdier of huisgenoten op afstand toe te spreken.

Op de live beelden in de app kun je tot wel 12x inzoomen, na het inzoomen zal het beeld direct door app worden geoptimaliseerd wat resulteert in verbluffende heldere beelden met veel detail.

Een bijzondere functie van de camera is de geïntegreerde sensor die de luchtkwaliteit in de ruimte meet. Wanneer deze te ongezond (hoog CO2-gehalte) is ontvang je een melding op je iPhone en zal de voet van de camera opvallend rood oplichten. Op dat moment wordt het tijd om een raam open te zetten. In de app kun je ook de historie van de luchtkwaliteit bekijken.

Withings Home Camera luchtkwaliteit

Zijn er jonge kinderen in je gezin, dan kun je de camera inzetten als babyfoon. Dankzij de infrarood nachtzicht functie zie je in een donkere slaapkamer of je kind aan het spoken is. Mocht dat het geval zijn dan kun je via de iOS app een paar rustgevende woorden fluisteren, het ingebouwde nachtlampje of zelfs een slaapliedje activeren.

Withings Home Camera babylampje

Op de redactie hebben we al veel verschillende IP camera’s voorbij zien komen. De Withings home camera is op het gebied van beeldkwaliteit, gebruiksvriendelijkheid en mogelijkheden zeker een van de beste tot nu toe! Een iPhone is geen vereiste, maar wel aan te raden, je kunt de Withings Home camera app ook installeren op je iPod Touch of iPad.

De Withings Home camera kun je via verschillende webwinkels bestellen, hieronder een overzicht.

Whitings Store
CentralPoint