Autobeurs LA: Is racen goed voor de wereld?

McLaren is vooral bekend van Formule 1-auto’s en sportwagens. Tijdens Automobility LA vertelt manager Tim Strafford hoe dat voordeel oplevert voor de rest van de wereld.

Automaker McLaren heeft een divisie die zich bezig houdt met producten zonder wielen. Tim Strafford vertelde ons hoe ze kennis opgedaan in het racen gebruiken om in andere markten producten te leveren. “Formule 1 is racen, maar het gaat er niet simpelweg om wie het snelste een rondje rijdt. Het gaat er om wie het snelste na een verandering van de regels zijn auto aan weet te passen. Door iets nieuws te verzinnen, te ontwikkelen en te implementeren. Omdat we dat in jaren F1 geleerd hebben, zijn we nu ook heel goed in staat om in andere markten producten te maken die van hoge kwaliteit zijn, betrouwbaar en snel op de markt gebracht kunnen worden.” 

Tijdens de races wordt in de pit en in het hoofdkantoor alle data geanalyseerd die uit de auto komt. In real-time komen er ontelbaar veel signalen. Over de temperatuur van individuele onderdelen, toerental, brandstofinspuiting, etc. Die data zegt iets over de prestaties én over de gezondheid van de auto. 

Ziekenhuizen

“De kennis opgedaan met telemetrie uit het racen wordt nu vertaald naar een situatie in de gewone wereld. Interessant genoeg niet naar auto’s, maar naar ziekenhuizen. McLaren heeft een monitor gemaakt voor een kinderziekenhuis die data van zieke baby’s op de intensive care meet, doorgeeft en analyseert. Waarbij per individueel kind een algoritme bekijkt wanneer de conditie van het kind de verkeerde kant op gaat.” 

Ook de programma’s die McLaren geschreven heeft om racestrategie te verbeteren worden overgeheveld. Tijdens de race zijn er ontzettend veel parameters die beslissingen beïnvloeden. Komt er regen aan? Hoe nat is de baan? Hoe druk is het waar de auto rijdt? Mensen zijn niet heel goed in het maken van beslissingen gebaseerd op veel parameters. Een paar lukt prima, maar tientallen maakt het lastig om een beslissing te nemen. Daarom zijn er programma’s geschreven die doorrekenen welke effecten bepaalde beslissingen hebben. Daardoor wordt het veel eenvoudiger om te bedenken of je bij een gele vlag, in de regen wel of niet moet pitten en welke banden er dan onder moeten.

Vliegvelden

Dezelfde uitdaging is er ook voor verkeersleiders op vliegvelden. Daar heeft McLaren dan ook een product voor ontwikkeld dat inzicht kan geven in beslissingen naar aanleiding van een te laat vertrokken vliegtuig of een storm die op komst is. 

Zowel voor verkeersleiders als voor Intensive Cares ​zijn natuurlijk ook andere producenten bezig. Waar McLaren voordeel haalt is in de bedrijfscultuur waarin millisecondes cruciaal zijn. 

Lees ook deel 1 van deze blogserie vanaf automobility Automobility LA

Deel dit artikel of reageer