Waarom word je soms misselijk tijdens het sporten?

Soms word je misselijk tijdens het sporten.  Waarom gebeurt dit en hoe kun je dit voorkomen? Lees ook: Dingen die je ’s ochtends kunt doen om energie te krijgen.

Teveel drinken

Als je tijdens het trainen veel water drinkt, kun je je misselijk gaan voelen. Dit komt omdat de vloeistof in je maag heen en weer klotst als je veel beweegt. Bovendien gaat je maagzuur, als je in één keer veel water binnenkrijgt, op het water drijven. Hierdoor kun je je misselijk gaan voelen.

Te veel of te weinig eten

Als je voordat je gaat trainen veel eet, of juist helemaal niet eet, kun je misselijk worden.

Vet eten

Als je voordat je gaat trainen veel vet eet, kun je ook misselijk worden. Vet wordt namelijk veel trager afgebroken dan eiwitten en koolhydraten.

We hoeven niet elke dag te sporten

Te hard trainen

Als je jezelf tijdens je workout teveel pusht, kun je ook heel misselijk worden. Dat komt doordat het bloed – dat normaal gesproken naar je spijsverteringskanaal gaat – gebruikt wordt om je spieren tijdens de training van zuurstof te voorzien.

Tips om misselijkheid te voorkomen

De truc is om zo’n 2 tot 3 uur voordat je gaat trainen een gezonde, voedzame maaltijd te eten, of een kleine lichte snack te nuttigen voordat je begint. Zorg dat je genoeg vocht binnenkrijgt, maar drink steeds kleine slokjes.

Deel dit artikel of reageer