Youtubers boos: niet meer verdienen aan treitervlogs

YouTube wil haat, treiteren en shockeren niet langer belonen en toont nu bijna geen reclames meer bij aanstootgevende filmpjes.

Google wijzigde onlangs zijn advertentiebeleid, nadat grote bedrijven weigerden nog langer te adverteren op YouTube zolang hun geld ook naar extremistische organisaties kon gaan. Iets wat ook daadwerkelijk gebeurde: onder andere de Ku Klux Klan verdiende geld met YouTube-advertenties.

Nu mogen adverteerders voortaan kiezen of hun advertenties bij aanstootgevende video’s worden getoond. Je raadt het al: heel weinig adverteerders willen daarmee worden geassocieerd. Het resultaat is dat Youtubers met controversiële video’s in één klap veel minder meer geld verdienen.

‘Feministisch gezeik’

Jeffrey Rossen is één van de Youtubers die zijn inkomsten door het nieuwe advertentiebeleid ziet dalen. Bij zijn video’s – met gemiddeld 5000 kijkers niet heel populair – worden geen advertenties meer getoond. In plaats van een paar honderd euro per maand verdient hij nu bijna niets meer.

Voor Rossen, die in één van zijn bekendste video’s het ‘feministisch gezeik‘ rondom seksisme bespreekt, is de daling van inkomsten ‘alleen een ongemak’. Hij verdient zijn geld met een fulltimebaan (hij wil niet zeggen wat voor baan) en YouTube is enkel een extraatje. “Ik snap de keuze van YouTube, maar ik ben het er niet mee eens”, zegt Rossen, die vindt dat Google controversiële Youtubers de mond probeert te snoeren. “Als je mening maar een beetje afwijkt van de norm bepaalt Google nu dat je geen geld meer mag verdienen.”

Yvonne de Jager, directeur van reclamebranchevereniging IAB, is juist blij met het nieuwe advertentiebeleid van YouTube: “We juichen het toe dat adverteerders zelf kunnen instellen waar hun advertenties worden getoond. Als iemand aanstootgevende video’s maakt, dan is dat zijn of haar eigen keuze. Maar veel bedrijven willen daar niet mee worden geassocieerd.”

Ruzies

Een andere youtuber die zijn reclame-inkomsten de laatste dagen ziet dalen, is Paul Goudsmit, die video’s maakt onder de naam TheKing77nl. Zijn videoserie KingAlert  die hij ‘het RTL Boulevard van YouTube’ noemt, heeft meer dan 100.000 abonnees en wordt regelmatig als aanstootgevend gemarkeerd. Dat is op zich niet opvallend: hij bespreekt ruzies tussen youtubers of heeft zelf mot met ze, wat de nodige controverse met zich meebrengt.

Goudsmit zegt zijn inkomsten vooral te halen uit samenwerkingen met bedrijven als Ziggo, waar hij de YouTube-show #First presenteert, en de twee dagen wanneer hij nog les geeft op een middelbare school. Daarom is hij niet angstig voor het nieuwe advertentiebeleid.

“Als ik bespreek dat er een pedofiel actief is in de YouTube-community of dat een youtuber scheldt met kanker, dan worden mijn video’s direct als aanstootgevend gemarkeerd. Maar ik wil mijn jonge kijkers juist waarschuwen hiervoor, en dat begrijpt Google niet.”

In beroep gaan

Google-woordvoerder Rachid Finge stelt dat Youtubers altijd in beroep kunnen gaan als hun video volgens hen onterecht als aanstootgevend wordt gemarkeerd. Dit gebeurt met een algoritme dat onder andere de titel, beschrijving en trefwoorden van de video analyseert. “We hebben een team van mensen die 24 uur per dag dit soort meldingen bekijkt en verwerkt”, zegt Finge. In dat team zitten ook Nederlanders.

Bedrijven kunnen aangeven of hun advertenties wel of niet worden geplaatst bij video’s in deze drie categorieën: ‘seksueel suggestief’, ‘gevloek en andere ruwe inhoud’ en ‘sensationeel en shocking’.

‘Hardere video’s maken’

Timen van Haaster, imago-adviseur bij communicatiebureau MSL Group, vindt het vreemd dat Google niet eerder deze veranderingen heeft doorgevoerd: “Het is logisch dat een bedrijf zelf bepaalt waar zijn advertenties worden getoond.”

Daar komt nog eens bij dat bedrijven steeds vaker maatschappelijk betrokken advertenties maken, zegt Van Haaster: “Bedrijven willen vaker een positieve boodschap uitstralen. En dat past niet bij aanstootgevende video’s.”

Zowel Rossen als Goudsmit zeggen door te gaan met hun controversiële video’s. Goudsmit verwacht meer inkomsten te halen uit samenwerkingen met bedrijven en andere opdrachten buiten YouTube om, Rossen wil juist ‘hardere video’s’ gaan maken nu hij geen advertentiegeld meer ontvangt van Google.

“Het is mooi dat je geld verdient met je video’s”, zegt Van Haaster. “Maar je hebt als Youtuber niet het recht om geld te verdienen. Als bedrijven je niet zien zitten, moet je gewoon je conclusies trekken en die video’s voor jezelf maken.”

Lees ook: Zo verdienen vloggers hun geld

Deel dit artikel of reageer