Google maakt Fact Check wereldwijd beschikbaar voor zoeken & nieuws

Google heeft zojuist bekendgemaakt dat het Fact Check-label wereldwijd beschikbaar wordt gemaakt. Niet alleen in Google nieuws, maar ook in de zoekresultaten. Zo krijgt voortaan iedereen die gaat zoeken in Google al bij de zoekresultaten te zien of de inhoud van een webpagina volgens factcheckers berust op waarheid of niet.

Fact Check-label

Het zogenaamde Fact Check-label was in sommige landen al beschikbaar in Google Nieuws. De aankondiging van vandaag betreft twee wijzigingen:

  1. Het Fact Check-label is nu beschikbaar in alle landen en talen.
  2. Het label verschijnt niet alleen meer in Google Nieuws, maar vanaf nu ook in Google Zoeken.

Google doet trouwens zelf geen factchecks. De getoonde informatie is afkomstig van professionele factcheck-organisaties en -redacties. En indien deze elkaar tegenspreken, plaatst Google meerdere bevindingen tegelijk bij een zoekresultaat.

Het probleem van nepnieuws

Google is opgericht om mensen te helpen met het vinden van waardevolle informatie door content van websites en uitgevers te ontsluiten. Hoogwaardige informatie is de basis voor een gezond online ecosysteem.

Maar vandaag de dag verschijnen er duizenden nieuwe artikelen per minuut, worden internetgebruikers overstelpt met informatie, en helaas berusten niet alle artikelen op waarheid. (Alles wat op internet staat is waar.) Maar dat maakt het dus lastig om feit van fictie te onderscheiden.

Daarom kondigde Google in oktober 2016 een samenwerking aan met Jigsaw, zodat in een aantal landen uitgevers de mogelijkheid zouden hebben om een “Fact Check”-tag voor nieuwsberichten weer te laten geven in Google Nieuws. Deze aanduiding wordt toegepast op artikelen die door externe partners zijn geverifieerd.

En na veel feedback van gebruikers en uitgevers is het nu tijd voor een volgende stap. En maakt Google de Fact Check-functie nu dus wereldwijd beschikbaar in zowel Google Nieuws als Google Zoeken, in alle talen.

Zelf aan de slag

Ook Nederlandse publicaties en uitgevers kunnen als factcheckers verschijnen, maar dan moet je wel de opmaak van Schema.org ClaimReview gebruiken op de pagina’s waar factchecks gepresenteerd worden. Gebruik je de Share the Facts-widget van Duke University Reporters Lab en Jigsaw? In dat geval zal die automatisch de Claim Review-opmaak bevatten.

Alleen factcheck-content van uitgevers die volgens de algoritmes van Google gezaghebbende bronnen van informatie zijn, komen in aanmerking voor opname in de zoekresultaten. De content moet ten slotte voldoen aan de algemene beleidsregels voor alle opgemaakte gestructureerde data, evenals de factcheck-criteria van Google News Publisher.

[Afbeelding © stockWERK – Fotolia]

Deel dit artikel of reageer