Zoek niet langer naar de ultieme tip om je site te versnellen

Niks levert grotere irritatie op dan een trage site. Iedereen wil graag een supersnelle website waarbij je met één druk op de knop de snelheid kan optimaliseren. Helaas kan ik je nu al uit de droom helpen, de ultieme snelheidstip bestaat niet. Vele factoren spelen een rol, en de precieze invloed van elke actie verschilt vaak per site. Je site kan namelijk op verschillende vlakken vertraging oplopen. Zowel in de content, in de structuur van de achterkant van de site als op het gebied van hosting kunnen bottlenecks ontstaan. Het is dus geen eenvoudige materie. En om het nog wat onoverzichtelijker te maken, wordt er ook nog wel eens wat geroepen dat niet, of maar gedeeltelijk waar blijkt te zijn. Voor deze column heb ik een aantal stellingen onder de loep genomen en help ik je op weg om de waarheden en onwaarheden van elkaar te scheiden.

Stelling 1: “Cijfers zeggen alles over de snelheid en het functioneren een website”

Snelheid zit niet alleen in cijfers. Uiteindelijk draait het bij een website ook om de gebruikerservaring van een bezoeker. ‘Snelheidswinst’ kan dan ook gehaald worden uit het optimaliseren van deze gebruikerservaring. In harde cijfers kan een website razendsnel laden, maar als de gebruikerservaring niet optimaal is en je site niet snel ‘voelt’, dan zijn laadtijden veel minder relevant. Bij het ontwikkelen van je site is het dus belangrijk dat je je focust op processen die de gebruikerservaring sterk beinvloeden en je site dus snel laten overkomen. Zorg er dus voor dat bezoekers intuïtief door je website kunnen navigeren. Zeker gezien de groei van het mobiele dataverkeer, is het belangrijk dat websites ook op mobiele telefoons en tablets snel zijn en goed werken.

Stelling 2: “De laadtijd is de belangrijkste snelheidsindicator van een website”

De laadtijd van een website geeft aan hoe lang het duurt om alle items op een website te laden. Deze vormt zodoende een graadmeter voor de snelheid van een website. Voor het functioneren van veel websites is het echter helemaal niet zo relevant dat alle afbeeldingen of producten op een website geladen zijn. Een indicator die bijvoorbeeld al meer zegt dan de laadtijd is Time-to-Interact.

Stelling 3: “Minder requests maken je website altijd sneller”

Een veel gehoorde uitspraak is dat het verminderen van het aantal server requests je site altijd sneller maakt. Dit is grotendeels waar, maar het ligt genuanceerder dan dat. In het minimaliseren van het aantal requests kun je proberen meerdere (CSS) bestanden samen te voegen in één groter bestand, waardoor er nu minder aanvragen naar de server gestuurd moeten worden en de site dus sneller zou moeten kunnen laden. Moderne browsers kunnen echter meerdere bestanden tegelijkertijd downloaden. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat het downloaden van één groot samengevoegd bestand langer duurt dan verschillende kleinere. Minder requests betekent dus niet altijd een snellere website.

Stelling 4: “Websites die je site een snelheidsscore geven, zoals Pingdom en Google Page- Speed Insights, zijn erg belangrijk”

Hoewel dergelijke tests handig kunnen zijn in het opsporen van bottlenecks die je website langzaam maken, moeten ze niet de leidraad vormen. Uiteindelijk gaat het niet om het zo hoog mogelijk scoren op dergelijke tests. Testscores verbeteren de gebruikerservaring, vindbaarheid en de conversie van je site niet. Een snelle en gebruiksvriendelijke website wel. Zoals ik in het begin al zei er bestaat helaas niet één wondermiddel. Iedereen die een snelle site wilt moet ook bereid zijn om hier flink wat tijd in te steken!

Deel dit artikel of reageer