Nederlandse startup scoort met 3D-geprinte brillen

Startup Roger Bacon scant gezichten om een op maat gemaakt montuur te 3d-printen. Het bedrijf wil flink gaan uitbreiden.

Oprichter Pieter Jonckheer is eigenlijk helemaal niet zo’n brildrager. Althans, hij heeft een leesbril, maar draagt hem sporadisch. Zijn kinderen niet: die hebben altijd een bril op hun neus. Toen veel monturen net niet goed pasten op de neuzen van zijn kinderen, kwam hij op het idee om brillen te 3d-printen. Op die manier past het montuur precies op je neus en over je oren.

Eind 2014 richtte Jonckheer Roger Bacon op met compagnon Jan-Berend Zweerts. Inmiddels zijn hun monturen bij 32 opticiens in Nederland en bij enkele opticiens in België en de VS te verkrijgen. Bij de opticien wordt je gezicht gescand met een 3d-scanner die aan een iPad is gekoppeld. Met de software plaatst de opticien het montuur precies goed op je ingescande hoofd, waarbij er rekening wordt gehouden met de verschillen in je gezicht. “Zelfs je neus is aan de linkerkant net iets anders dan aan de rechterkant”, zegt Jonckheer.

30 monturen in 10 kleuren

Als klant heb je de keuze uit zo’n 30 monturen die in tien kleuren worden geleverd. Door op de iPad op een montuur en kleur te drukken zie je in 360 graden hoe hij op jouw ingescande hoofd staat. Ook zijn er enkele fysieke monturen aanwezig zodat klanten het materiaal en de afwerking kunnen zien.

Het 3d-model van het montuur dat op jouw gezicht is aangepast wordt vervolgens 3d-geprint. Dat gebeurt in Duitsland of België bij bedrijven met ‘grote professionele 3d-printers en geen huis-tuin-en-keuken-3d-printers’.

Het witte montuur wordt daarna in Amsterdam gekleurd. Hoe wil Jonckheer niet precies zeggen. Het is volgens hem een ‘soort bedrijfsgeheim’, maar wat hij wel kwijt wil: het montuur wordt in een bad gedoopt in plaats van gespoten. Ook de assemblage vindt in Amsterdam plaats, waar de pootjes aan het montuur vast worden gemaakt. “We plaatsen zelfs titanium plaatjes aan de binnenkant van het montuur met je naam en een uniek nummer zodat je de bril opnieuw kunt bestellen”, zegt Jonckheer.

De prijs: 320 euro

Een op maat gemaakt montuur kost rond de 320 euro (exclusief glazen), afhankelijk van bij welke opticien je hem koopt. De prijzen voor alle monturen en kleuren zijn gelijk en de levertijd is ongeveer twee weken.

De prijs van 320 euro lijkt aan de hoge kant, maar volgens Jonckheer valt dat juist mee. Eén van zijn concurrenten, het merk Tom Davies, vraagt meer dan het dubbele voor op maat gemaakte monturen. Die brillen worden dan wel volledig met de hand gemaakt, en niet door een 3d-printer. Het voordeel van 3d-geprinte brillen is volgens Jonckheer dat je op maat gemaakte monturen relatief gemakkelijk en goedkoop kunt produceren. Daarnaast wegen de brillen van Roger Bacon nauwelijks iets: tussen de 12 en 15 gram.

Binnenkort ook kinderbrillen

Op dit moment biedt Roger Bacon nog geen kinderbrillen aan, maar die komen er wel aan. De kinderen van Jonkheer dragen al de eerste kleinere monturen van de startup. “Zij zijn een beetje mijn bètatesters”, grapt hij.

Naast kinderbrillen staat voor dit jaar ook een flinke uitbreiding van het aantal verkooplocaties op de planning. Zo wil Roger Bacon in 80 Nederlandse én Amerikaanse opticiens beschikbaar zijn. Daar moet een nieuwe investering van 750.000 euro bij gaan helpen. “En we gaan eens reclame maken voor ons product, want we hebben de afgelopen jaren nauwelijks iets met marketing gedaan.”

Deel dit artikel of reageer