Zo kun je zelf een sportdrankje maken

Sportdrankjes zijn handig tijdens of na het trainen, maar ze zijn ook vaak prijzig. Gelukkig is het niet moeilijk om zelf een sportdrankje te maken die hetzelfde effect heeft. Lees ook: 4 dingen die je beter niet in de supermarkt kunt kopen.

Tijdens en na het sporten is het belangrijk dat je genoeg vocht binnenkrijgt. Sportdrankjes zijn extra geschikt omdat ze zouten en andere mineralen vervangen die je verliest wanneer je transpireert. En de suiker die ze bevatten geeft je extra energie.

Als je zelf sportdrankjes maakt, bespaar je niet alleen geld. Je weet tevens precies wat erin zit. Je kunt uiteraard lekker experimenteren, maar als basis is het voor beginners handig om een van de volgende recepten aan te houden.

Met vruchtensap

Los 50 gram suiker en ¼ theelepel zout op in 60 ml kokend water. Roer goed totdat het zout en de suiker volledig zijn opgelost. Voeg 60 ml koud vruchtensap toe. Het maakt niet veel uit wat voor sap je hiervoor kiest, neem iets wat je lekker vindt. Voeg daarna 2 eetlepels citroensap toe en 840 ml koud water. Roer dit alles goed door elkaar en zet het een uurtje in de koelkast voordat je het gaat drinken.

Zonder vruchtensap

Heb je snel last van brandend maagzuur? Dan is het beter om 60 ml esdoornsiroop te vermengen met 900 ml koud water en een ¼ theelepel zout. De esdoornsiroop geeft het drankje een lekkerdere smaak dan gewone suiker, waardoor je geen citroensap en ander vruchtensap nodig hebt die gauw brandend maagzuur kunnen veroorzaken.

Deel dit artikel of reageer