Vijf handige SEO-tips om B2B te scoren

Search Engine Optimalisatie blijft altijd een heikel punt, vooral bij bedrijven. Iedereen wil gevonden worden door klanten en dat ook zo houden. Nou is er genoeg gezegd over hoe je klanten kunt vinden als dat ‘gewone’ surfers zijn die op iets zoeken, maar als je een B2B bedrijf bent ligt dat anders. Daarom vijf tips die kunnen helpen bij het binnenhalen van je klanten.

1. Minder volume is meer potentie

De strategieën die in B2C-SEO werken halen doorgaans genoeg mensen binnen die ongeveer zoeken wat je te bieden hebt. Da’s prima, maar als je B2B-diensten of producten aanbiedt is het aantal mensen dat daarop zoekt beduidend lager. Je zult dus nóg specifieker moeten zijn in je content en de zoekwoorden die dat triggeren.

Met specifiekere zoektermen heb je vaak ook een beter beeld van de intentie van de zoeker, zoals in welke fase iemand zit. Zijn ze aan het oriënteren, informeren, vergelijken, of kopen? Allemaal scenario’s waar je rekening mee kunt – en moet! – houden, zodat de zoekterm en de content goed op elkaar aansluiten. Goed zoekwoorden-onderzoek is dus cruciaal om de B2B-doelgroep aan te spreken.

Let ook vooral op synoniemen zoals het standaardvoorbeeld van software, tool, platform, en solution. Beschrijven allemaal ongeveer hetzelfde en worden door elkaar gebruikt. Het kiezen wat je laat zien als reactie op die keywords kan een groot verschil maken.

2. Meer beslissers betekent meer onderzoek

De ene aankoop is de andere niet: iemand die op zoek is naar een leuke blauwe lamp gaat anders om met die aankoop dan iemand die een heel departement moet outilleren met hard- of software of denkt aan de overstap op een nieuw systeem. Dat betekent dat er beduidend meer onderzoek wordt gedaan naar de mogelijkheden.

Dat betekent dat je een psychologisch voordeel kunt behalen door elk specifiek aspect van een zoekopdracht terug te laten leiden naar je bedrijf. Hoe meer aspecten van je propositie langskomen, hoe makkelijker het voor een beslisser is om te zeggen dat je “alles lijkt te bieden wat ze nodig hebben.” Zeker als je directe concurrenten hebt is het geen slecht idee om te zien waar zij op scoren en te zorgen dat je dat in elk geval ook hebt.

Er wordt diep gegraven bij grote aankopen: zorg dus dat je tot diep onder de grond gevonden wordt.

business-meeting
Hoe meer lagen, hoe meer kansen.

3. Indirecte beslissingen laten je op alle lagen scoren

Aansluitend op bovenstaande punten, zie je ook dat in een B2B markt de beslissingen vaak gelaagd genomen worden. Meerdere personen moeten er een plasje overheen doen, zoals wel eens gekscherend gezegd wordt. Dat is in een bedrijf intern altijd gedoe, maar je kunt er via SEO je voordeel mee doen.

Verplaats je in al deze rollen en zorg ervoor dat je de behoeftes van de betreffende groep aanspreekt. De online marketeer van een corporate die op zoek is naar een marketing automation-oplossing, zal mogelijk een overzicht willen hebben van welke tools er zijn, welke mogelijkheden deze bieden en wat de punten zijn waarop zijn werk er mee wordt vereenvoudigd of verbeterd.

Zijn leidinggevende is juist op zoek naar de juiste argumenten om te kiezen voor een bepaalde tool. Wat levert het de business op, het eeuwenoude “wat kost dat?” Als je op dat niveau met specifiek gekozen keywords iemand binnen kunt halen die dan vervolgens vanuit een andere laag te horen krijgt dat ze ook daar zijn uitgekomen, maar om andere redenen, lig je al verscheidene stappen voor op de concurrentie en moeten die gaan bewijzen dat ze beter/goedkoper/handiger zijn.

Bij SEO geldt er geen wet van de remmende voorsprong: als je als eerste de hearts and minds hebt binnen een organisatie moet het raar lopen als je niet met de klus of de sale wegloopt.

4. Hou het centraal in je eigen organisatie

In grotere organisaties is er inefficiëntie in het maken en verbeteren van content, precies om dezelfde reden die je voordeel biedt in tip nummer drie: er zijn zoveel schakels bij betrokken. Het resultaat is dat er dan niet altijd de beste en best vindbare content geschreven wordt. Dat ligt niet alleen aan die irritante manager die per se een draai aan elke tekst moet geven, maar ook aan het wegwuiven van SEO.

Er zijn doorgaans veel meer mensen met materiële kennis die goede teksten kunnen schrijven, dan dat er SEO kennis en/of specialisten zijn in een bedrijf. Hierdoor is SEO vaak een bottleneck waar óf spanningen ontstaan (waarbij SEO het veelal verliest) óf de SEO specialist helemaal niet betrokken wordt bij het proces.

Dat is eeuwig zonde, want zo komt dus heel veel content niet geoptimaliseerd online. Het is alsof je je best doet om een goed artikel te schrijven en dat vervolgens in de kast legt. Goede tekst, maar niet vindbaar. Dat betekent investeren in de SEO-kennis van je schrijver of schrijvers: die betaalt zich altijd terug. En als je in de fortuinlijke positie bent dat je een SEO-specialist hebt: luister dan!

centraal-houden-bedrijf
Een strategie werkt alleen maar als iedereen aan boord is.

5. Gebruik de juiste tools (de open deur)

De invulling van dit laatste punt is sterk afhankelijk van wat voor bedrijf je runt. Natuurlijk is het een open deur dat je de juiste tools moet hebben, maar je bent hier vermoedelijk omdat je op zoek bent naar die juiste tools. Er is echter een reden dat die niet makkelijk te vinden zijn.

SEO wordt vaak erg beperkt gedaan omdat het als “moeilijk” wordt gezien. Allerlei SEO consultants doen ook hun stinkende best om dat zo te laten lijken. Voor veel organisaties is het inhuren van diezelfde SEO experts dan ook te kostbaar en zijn verschillende gangbare SEO tools te complex om te gebruiken.

Gratis SEO tools bieden vaak ook geen oplossing, want die wijzen soms het probleem wel aan, maar helpen je niet hoe je het dan concreet verbetert. Allemaal niet wat je wilt, dus. Nu is er geen gouden oplossing die voor iedereen werkt, maar als je dan toch op zoek bent naar een B2B SEO oplossing voor bijvoorbeeld een MKB-bedrijf, dan is webtexttool misschien een oplossing.

Dat laat je namelijk snel zelf keyword analyses doen, oftewel zoekwoord onderzoek. Zo kun je vrij simpel zien wat het zoekvolume is, wat de concurrentie op dat woord is en eventuele alternatieven. Je moet nog steeds zelf goed nadenken over het B2B-aspect van de keywords (zie hierboven) maar je ziet wel meteen wat je opties zijn.

Daarnaast kan de tool ook direct en realtime SEO-optimalisatie tips geven zodat je snel je teksten kunt updaten én krijg je feedback van de positie waar je zoekwoorden staan bij Google, zodat je meteen iets kunt doen als de zoveelste update van Google alles weer door elkaar heeft gegooid.

Dat is ook een aspect van SEO dat nooit zal veranderen: je blijft er mee bezig.

[Afbeeldingen © tashatuvango / gpointstudio / uber images – Fotolia]

Deel dit artikel of reageer