Vinyl is zo hip en terug dat Sony weer een eigen perserij heeft

Het kan verkeren. De vinyl-perserijen werden een hele tijd geleden massaal gesloten en om de inmiddels al weer jaren oude trend om muziek op vinyl uit te brengen te kunnen bedienen stonden er allerlei indie-perserijen op, voornamelijk in het voormalige Oostblok. Als je langzaam bent met het ontmantelen van oude technologie, dan heb je nog wel eens wat.

Vinyl is de laatste paar jaar goede business geweest (de voorspellingen gokken dat de markt voor vinyl de 1 miljard haalt dit jaar), zodanig dat gigant Sony het heft nogmaals in eigen handen heeft genomen. In Tokyo gaat vanaf maart 2018 weer vinyl geperst worden, de eerste keer dat Sony Music dat doet sinds 1989(!)

De ironie is natuurlijk dat Sony, in samenwerking met Philips, ook zo’n beetje de eerste was die vinyl vaarwel heeft gezegd et de introductie van cassettebandjes en CD’s in de jaren ’80 en ’90. De digitale revolutie die op die uitvindingen volgde heeft de bandjes en zilveren schijfjes ook al vrij snel overbodig gemaakt en nu dat de cirkel weer rond is willen sommige (vaak vooral jongere) mensen toch een fysieke vorm van muziek hebben.

Aangezien de markt vermoedelijk nog wel zal blijven groeien is het dus wel handig voor Sony om een groter gedeelte van de winst (want net zoals vroeger valt er veel geld te verdienen aan fysieke muziekdragers) binnen te kunnen halen. Voor Sony geeft vinyl dus ook een ‘warm’ geluid, maar dan wel van rinkelende kassa’s vanaf volgend jaar.

Oh, en natuurlijk komt er ook weer een Sony platenspeler. Ze zijn niet gek.

[Afbeeldingen © gilles lougassi – Fotolia]

Deel dit artikel of reageer