Via Listnride verhuur je je fiets, de prijs bepaal je zelf

Amsterdam gaat duizenden deelfietsen verwijderen. Listnride duikt in het gat door particulieren hun fietsen te laten huren en verhuren.

Inmiddels staan er al zo’n 200 fietsen in Nederland die je via het deelplatform ListnRide kunt huren. In plaats van ‘er een hoop oud staal’ bij te zetten, wil de Nederlandse medeoprichter Gert-Jan van Wijk juist de deeleconomie stimuleren op eenzelfde manier als Airbnb, Peerby en SnappCar doen.

Samen met zijn Duitse compagnon Johannes Stuhler, die Van Wijk tijdens zijn Duitse MBA-studie leerde kennen, richtte hij eind vorig jaar Listnride op. De dienst begon in Duitsland en breidde in rap tempo uit naar Oostenrijk en Zwitserland. Nu is Nederland aan de beurt.

8 euro per dag

Met Listnride kunnen zowel particulieren als winkels hun fietsen verhuren. Gebruikers van het platform hebben daardoor de mogelijkheid om een fiets bij een verhuurbedrijf of particulier te huren. Daardoor heb je volgens Van Wijk een breed aanbod, variërend van racefietsen tot tandems.

De prijs mogen aanbieders zelf bepalen. Een simpele stadsfiets in Amsterdam kost ongeveer 8 euro per dag. Dat is een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld een Amsterdamse Macbike, waar je 18 euro per dag voor een fiets betaalt. Mocht de fiets worden gestolen tijdens de uitleenperiode dan vergoedt Lisnride het bedrag.

Listnride verdient aan commissies: het rekent 12,5 procent over het bedrag aan de huurder en 7,5 procent over het te innen bedrag aan de verhuurder. Om fraude te voorkomen worden onder andere het Facebook-account, mobiele nummer en betaalgegevens van huurders geverifieerd.

Investeren

Het is sinds kort mogelijk om in Listnride te investeren. Dat gaat via het platform Seedrs, waar je voor minimaal 50 euro aandeelhouder wordt in de startup. “Op die manier willen we onze doelgroep nog meer bij ons bedrijf betrekken”, aldus Van Wijk. Het doel van 150.000 euro is op moment van schrijven al bijna opgehaald.

Het zeskoppige team werkt nu hard aan de Listnride-apps: de iOS-app komt eind september, de Android-app midden oktober. Met het uitbrengen van de apps moet het aantal fietsen in onder andere Nederland snel toenemen. Van Wijk hoopt dat er in Amsterdam net zo veel fietsen komen als in Berlijn, waar de teller nu op 400 stuks staat. “We willen de komende tijd flink gaan doorpakken.”

Deel dit artikel of reageer