Tips voor een gezond ontbijt

Om een productieve dag te hebben, is het van belang dat je ’s ochtends goed ontbijt. Bovendien ben je dan minder geneigd om tussendoor te gaan snoepen. Lifehacking heeft een aantal tips voor een gezond, voedzaam en lekker ontbijt waarmee je de dag goed begint. Lees ook: Dit kun je allemaal doen met restjes brood.

Havermoutpap

Havermoutpap klinkt niet cool, maar het zit boordevol vezels en eiwitten. Als je er noten en vers fruit doorheen doet, krijg je bovendien gezonde suikers en vetten binnen, en is het ook nog eens erg lekker.

Quinoa

Quinoa is helemaal in op dit moment vanwege het hoge ‘superfood’ gehalte. Met quinoa kun je ook heel goed pap maken, net als met havermout.

Eieren

Hierover zijn de meningen verdeeld. Maar als je eieren met mate consumeert, krijg je er veel eiwitten en vitamine D en B12 mee binnen. Eieren zijn bovendien erg veelzijdig, waardoor het niet gauw gaat tegenstaan.

Maak een losse schroef weer vast met een lucifer

Humus

Humus bevat veel vezels en eiwitten, en is een goede vervanger voor boter of mayonaise. Een van mijn eigen favoriete ontbijtgerechten is een meergranenpita met daarin humus en roerei, met een klein beetje piri-pirisaus. De spicy saus stimuleert je stofwisseling, en met de andere ingrediënten krijg je veel vezels en eiwitten binnen.

Zwarte bonen

Zwarte bonen bevatten veel eiwitten en B-vitamines. Ze zijn erg lekker in een burrito, die je geschikt voor het ontbijt kunt maken door er bijvoorbeeld roerei, avocado en tomaat in te doen. Je kunt hier natuurlijk flink mee experimenteren, en het is tevens een goed restjesgerecht.







Deel dit artikel of reageer