Hoe kun je groente en fruit het beste schillen?

Niet alle soorten groenten of fruit hoeven geschild te worden. Maar als je gaat schillen, wat is dan de beste manier? Lifehacking geeft opheldering.

Zo kun je supersnel een hele bol knoflook pellen

Gember

Gember moet je schillen, en de beste manier om dit te doen is door het velletje er met de binnenkant van een lepel af te schrapen. Zo verlies je heel weinig bruikbare gember, omdat je erg dun kunt schillen. Je kunt het stuk gember ook even een uur of twee in de vriezer leggen, dan komt de schil er ook makkelijk af.

Avocado’s

De schil van avocado kun je er het beste af krijgen door de avocado in kwartjes te snijden en de schil er vervolgens voorzichtig met je vingers af te trekken.

Uien

Uien kun je vrij eenvoudig pellen door de boven- en onderkant eraf te snijden en dan de zijkant van de ui ondiep in te snijden. De harde velletjes kun je er dan met je vingers aftrekken.

Kiwi’s

Kiwi’s kun je eenvoudig eten door ze doormidden te snijden en uit te lepelen.

Perziken

Als je een perzik vers eet, kun je het velletje er het beste omheen laten zitten omdat er belangrijke voedingsstoffen in zitten. Maar als je er een taart mee gaat bakken of het fruit wilt inmaken, is het beter om de vruchten te schillen omdat het velletje hard blijft. Doe de perziken zo’n 60 seconden in kokend water, en het velletje komt eenvoudig los.

Komkommers

Bij komkommer zitten de meeste voedingsstoffen in het vel, dus het is beter om komkommers niet te schillen. Wil je dit echter liever wel doen, dan kun je het beste een dunschiller gebruiken. Wil je de zaadjes er ook uit hebben, gebruik hiervoor dan een lepel.

Wortels en aardappels

Ook wortels en aardappels kun je beter niet schillen vanwege het feit dat de meeste voedingsstoffen in de schil zitten. Zorg wel dat je de groenten goed afschrobt en met water wast.

Appels en peren

Appels en peren moet je eigenlijk niet schillen. De meeste voedingsstoffen zitten in de schil, en de schil bevat tevens veel vezels.

Deel dit artikel of reageer