EA op gamescom 2017: Star Wars Battlefront 2, FIFA 18 en Sims Online

EA had veel te vertellen op gamescom, maar het kwam allemaal op hetzelfde neer: onze games (die je al kent) uit onze franchises (die je al kent) worden heel vet (wat je eigenlijk al wist). Het klinkt flauw, maar als je line-up voornamelijk bestaat uit mega-blockbusters als FIFA, Battlefield, Star Wars Battlefront, Need for Speed en de Sims gaat het toch al snel over de details.

De presentatie was niet wereldschokkend (behalve misschien op wereldschokkend hard volume) op de aankondiging van de Sims Cats & Dogs na, met één van de bekendste honden ter wereld, aangezien het (schattige, da’s waar) beestje meer dan 6 miljoen volgers had op Instagram.

Veel belangrijker was het om even hands-on te kunnen gaan met de games waar we interesse in hadden, of waar we in elk geval iets over moesten weten.

Star Wars Battlefront 2

Marnix: De vorige Star Wars Battlefront, uit 2015, stelde ietwat teleur, zo gaf ook EA zelf toe in haar persconferentie afgelopen E3. Daar zou Star Wars Battlefront 2 echter verandering in moeten brengen, met meer diepgang in de gameplay en een singleplayer campagne.

Helaas was onze speelsessie op Gamescom beperkt tot slechts een mode: ruimtegevechten. Nu zaten die natuurlijk ook al in de vorige Battlefront, maar dat was de meest simplistische versie mogelijk: twee teams vliegen op elkaar af en beginnen te schieten. Deze keer zijn er doelen toegevoegd die je als team moet voltooien.

Je kunt bij elke respawn opnieuw kiezen welk van drie voertuigen je wilt gebruiken. Ze variëren slechts een klein beetje in snelheid en schieten, en de speciale abilities zijn ook vrij inwisselbaar. Wat wel een wereld van verschil is zijn de hero-voertuigen zoals de Millennium Falcon en de Slave 1. Zij kunnen zeker verschil maken, maar dan moet je wel het geluk hebben er een te bemachtigen.

Hoe dat precies werkt is ons niet helemaal duidelijk geworden. Ja, je moet duizend punten verdienen, maar dan kun je ze nog niet altijd selecteren. Vermoedelijk omdat de ontwikkelaars willen dat er slechts één van elk hero-voertuig tegelijkertijd rondvliegt, maar dat wordt nooit precies duidelijk gemaakt.

Net zoals dat het onduidelijk is hoe je het als team doet. Er zijn boven in beeld de scores van elk team te zien, maar hoe die zich precies tot elkaar verhouden is ook nog niet helemaal duidelijk. Nu zijn dat van die dingen die in de uiteindelijke game meestal wel weggewerkt worden door een tutorial, die in deze demo ontbrak.

Maar het grootste probleem blijft natuurlijk dat deze demo één modus was, die telkens herhaald werd. We weten niks van de singleplayer of hoe het schieten op de grond eraan toe gaat. En dat is precies dezelfde valkuil waar we twee jaar geleden ook in vielen. Toen was de Gamescom-demo ook veelbelovend, maar viel de uiteindelijke game tegen. Hopelijk weet EA dat deze keer te voorkomen. De space battles zien er in ieder geval een stuk beter uit, maar voor de rest van de game houden we nog maar even een slag om de arm.

FIFA 18

Patrick: eerlijk is eerlijk: we kunnen geen hele goede mening vormen over FIFA 18. Niet in de laatste plaats omdat zowel Marnix als ik enorme voetbalnoobs zijn. Mijn ervaring met de laatste FIFA was echter verrassend prettig dus kon het geen kwaad om bij EA even een potje te ballen.

Wat is daar uitgekomen? Dat het nog steeds heel lekker speelt. FIFA is niet voor niks zo groot, er is heel weinig mis met de basis als het gaat om het voetbal. En zoals elk jaar kun je het lijstje weer afgaan: ziet er net iets beter uit, lijkt net iets soepeler, en zoals het de laatste jaren ook lijkt te gaan: speelt net iets langzamer.

Dat is voor iemand die nog zit te denken over welke knop wat doet niet vervelend, maar misschien dat de mensen die de arcadey gameplay van een paar jaar geleden wel zagen zitten toch ietwat balen dat het weer een klein tandje langzamer is geworden. Dat gezegd hebbende is het een FIFA game: ik zou kunnen zeggen dat er bij elke tegengoal een puppy wordt verdronken door EA en de fans zouden het nog in massa’s kopen, dus zet maar op bij ¯\_(ツ)_/¯

De Sims Mobile

Patrick: niet onbelangrijk, deze titel, want hoewel er ook Sims 4 op PS4 gespeeld kon worden geloofde ik dat wel, die game kennen we en dat gaat geen groot verschil meer maken. Voor wat het waard is: het leek prima te lopen. De Sims Mobile daarentegen is een veel belangrijkere schakel in EA’s Sim-strategie.

Het was zo druk dat ik niet eens zelf heb kunnen spelen, maar ik kon wel zien dat de mobiele game (alleen speelbaar op tablets, specifiek nieuwe iPads) als een trein liep en dat de touch-besturing iedereen die bezig was, van journalist tot zoontje van een retailer, geen enkele weerstand bood om de game te spelen.

Logisch ook, want als er één game geschikt is voor touchscreens dan is het de Sims wel. Gezien de vele interacties was het verre van een uitgeklede versie. Ik vermoed wel dat het hier om een free-to-play game gaat, want een van de spelers was naar een uitbreidingspakket voor zijn badkamer aan het kijken en daar hing een prijskaartje aan van 9 euro.

Nu is volstrekt onduidelijk of dat de echte prijs was, dus neem het met een korreltje zout, maar de kans is groot dat je prima gratis kunt spelen, maar dat je voor de meer extravagante items moet gaan dokken. Dat is prima trouwens, zo lang de balans maar niet heel scheef getrokken wordt zal het niemand tegenhouden om de game straks op hun telefoon of tablet te gaan spelen.

Need For Speed Payback

Marnix: De trailers lieten al zien waar deze Need For Speed heen zou gaan: een Fast and Furious-achtig verhaal met een vleugje Burnout in de gameplay. De verhaalmissie die we konden spelen was precies dezelfde als in de onderstaande trailer, dus qua verhaal weet je het dan wel. Wat ik je wel kan vertellen is hoe het spelen voelt, en dat is minder Burnout dan je misschien zou verwachten.

Het uitschakelen van vijanden doe je door ze goed te rammen. Vaak zelfs in slechts één keer. De slowmotion die dan triggert ziet er mooi uit, maar het schademodel van de auto’s laat dan toch wat te wensen over. No way dat je me wijs maakt dat die auto niet verder kan rijden. Daarnaast had ik dat al na een paar keer in de demo gezien, dus hopelijk komt daar in de uiteindelijke game meer variatie in of kun je het overslaan.

Verder rijdt het superarcade zoals je van een NFS zou verwachten. De overgangen van spelen naar cutscene en weer terug gaan lekker soepel zonder dat je opeens de controle over je auto kwijt bent, dus dat zit prima in elkaar. Het voelt alleen wat simpeltjes aan tot nu toe, maar de demo was dan ook erg kort. Afwachten dus.

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Deel dit artikel of reageer