Black Friday 2017: nog steeds geen serieuze koopjesdag

Lang verhaal kort: Black Friday in Nederland stelt niks voor. Sorry, online retailers, maar als we het hier voor moeten doen, laat Black Friday dan maar in Amerika, waar ‘ie hoort. Ik schreef vorig jaar al dat Black Friday in Nederland bestaat uit een hoop poeha met nauwelijks serieuze kortingen en dat is in 2017 niet anders.

Sowieso heeft verkopend Nederland besloten dat Black Friday een hele week duurt, want de kortingen (hoe miniem ook) stromen al de hele week binnen. Iedereen heeft deals, maar die zijn wel grotendeels voor dezelfde producten en de kortingen komen zo goed als nooit boven de tien tot 15 procent uit. De kortingsdag mag dan (vooral bij Millennials) aan bekendheid winnen, dat is niet zo veel waard als de kortingen niet navenant zijn.

Zo kan ik ook korting geven

Voeg daaraan toe dat er in sommige gevallen ook nog steeds gejokt wordt over de mate van korting, bijvoorbeeld door de adviesprijs ineens hoger te zetten of door gewoon korting te geven op die adviesprijs terwijl een product al een tijdje door niemand meer voor die prijs wordt verkocht. Ook een leuke truc: een product dat toch al een prijsverlaging ging krijgen (want betere versie is uit) dat vandaag laten doen, zodat iedereen kan ‘stunten’ met de verlaagde prijs die er volgende week ook nog is.

Zo zijn er nog wel meer dingen die door (online) retailers gedaan worden die het hele idee van superkortingen op Black Friday onderuit halen: je kunt wel een Galaxy S8 met korting krijgen, maar de korting is ongeveer tien procent en geldt eigenlijk alleen voor het blauwe model, waar toevallig nog wat veel voorraad van aanwezig is.

Tijden veranderen

Nou is dat allemaal niet heel erg: ook winkels moeten overleven en de marges zijn al niet zo spannend op veel van de producten die mensen echt willen hebben. Het holt alleen wel het hele idee van Black Friday uit en net zoals er inmiddels ook in de VS niet veel manie in de winkels meer is omdat iedereen toch online bestelt geldt dat in Nederland dubbel.

Het idee van Black Friday was altijd het oude en effectieve retail-trucje: lok ze met de kortingen, verdien aan de bijverkoop. Online bestaat dat sowieso niet meer, dus hoge kortingen kosten een retailer alleen maar geld. Die dingen veranderen, dat is prima, maar doe dan ook niet net of het allemaal veel voorstelt. Singles Day is tot nu toe nou ook geen reuze succes, dus waarom iedereen maar blijft trekken aan het dode paard dat Black Friday heet wordt elk jaar een groter raadsel.

Als je toch al van plan was om iets te kopen is vandaag (of dit weekend) een prima moment om te kijken of je niet nog een kleine korting kunt krijgen, maar als je hoopt dikke deals te scoren zul je – net als voorgaande jaren – bedrogen uitkomen.

[Afbeeldingen © kentoh – Adobe Stock]

Deel dit artikel of reageer