FinTech: de toekomst van e-betalingen​ volgens UnionPay

Tijdens het 5 dagen durende Singapore FinTech Festival, het grootste FinTech-evenement in 2017, met ongeveer 300 deelnemende bedrijven uit meer dan 40 landen en regio’s en meer dan 25.000 bezoekers, onthulde UnionPay zijn visie voor de toekomst van e-betalingen. Dat hebben ze gedaan door daar op de beurs een aantal nieuwe technologieën te laten zien.

  1. FacePay – een nieuwe gezichtsherkenningstechnologie waarmee gebruikers in staat gesteld worden om hun aankopen te betalen door een foto van hun gezicht te nemen.
  2. Sound Code – een nieuwe technologie waarbij gegevens in ultrasone geluidsgolven worden omgezet om interactieve betalingen voor gebruikers te activeren.
  3. Virtual Reality – een nieuwe toepassing waarmee detailhandelaren in staat gesteld worden om de lay-out van de winkel en de integratie van nieuwe betaaltechnologieën te visualiseren voorafgaande aan de invoering ervan.

En ook een verbeterd risicomanagementsysteem waarmee uitgevende instellingen en overnemende partijen geholpen worden om consumentengegevens te verifiëren en om kredietwaardigheid in real-time te evalueren zodat het risico van kaartfraude beheerd wordt.

Deze nieuwe technologieën worden in real-life situaties getest in samenwerking met merken in Azië, bezoekers kregen de mogelijkheid om zo een eerste blik te werpen in de toekomst van e-betalingen.

1. Facepay

Dit is ontwikkeld voor bemande en onbemande verkoopsituaties, FacePay stelt gebruikers in staat om hun aankopen te betalen door gebruik te maken van gezichtsherkenningstechnologie. Gebruikers koppelen hun gezichtsidentiteit aan hun betaalrekening, en maken handsfree-betalingen door een foto van hun gezicht te gebruiken met behulp van het FacePay-geactiveerde systeem.

Er is een breed scala aan potentiële toepassingen in de food & beverage (F&B) sector, detailhandel en in onbemande situaties zoals verkoopautomaten, wordt deze technologie getest in samenwerking met LinkFace. FacePay zal in de nabije toekomst geïntroduceerd worden in Azië.

2. Sound Code

Sound Code is een interactief, open platformoplossing gebouwd op geluidsgolftechnologie. Sound Code stelt gebruikers in staat om gegevens in ultrasone geluidsgolven te coderen, en ze naar de ontvanger te verzenden, waar ze worden gedecodeerd in leesbare gegevens.

Sound Code stelt gebruikers ook in staat om gerichter een doelgroep te bereiken, de multimedia-interactie te vergemakkelijken, informatie uit te dragen, en betalingen en e-vouchers te verstrekken aan partners. De potentiële toepassingen zijn onder meer:

  • het kopen van een outfit dat door een personage van een tv-programma gedragen wordt;
  • eten bestellen via een online menu verzonden vanaf een apparaat dat een discrete ultrasone golf gebruik naar het mobiele toestel van de gebruiker; en
  • het ontvangen van informatie over de filmonderscheidingen van een acteur terwijl er naar hun film gekeken wordt.

3. Virtual Reality

Voornamelijk ontwikkeld voor detailhandelaren om de lay-out van de winkel en de integratie van nieuwe betaaltechnologieën te visualiseren voorafgaande aan de invoering ervan. Deze oplossing is gebouwd met behulp van Unreal Engine 4 en de HTC Vive headset. Door gebruikers onder te dompelen in een virtuele winkelomgeving gebaseerd op de echte wereld, voorspelt UnionPay een toekomst waar betalingsdiensten geïntegreerd zullen zijn in de ruimte van de virtuele realiteit, waardoor een wachtwoordvrije betaling mogelijk wordt op basis van biometrische identificatie of computervisie.

Dit wordt momenteel getest in samenwerking met Beijing Sureal Network & Technology Co. Ltd, en zal geïntroduceerd worden in kledingzaken en supermarkten in China.

4. Risicomanagementsysteem

Het vernieuwd Risicomanagementsysteem van UnionPay, een holistisch risicomanagementsysteem waarmee uitgevende instellingen en overnemende partijen geholpen worden om hun procedures voor fraudebeperking te verbeteren, beschikt nu over een op risico gebaseerde authenticatie, real-time onderschepping van fraude en near real-time toezicht op kaartrisico.

Met het verbeterde systeem worden uitgevende instellingen en overnemende partijen niet alleen geholpen om consumentengegevens in real-time te verifiëren maar het stelt hen ook in staat om de kredietwaardigheid en het persoonlijke kredietrisico te evalueren zodat de risico’s van kaartfraude en frauduleus gebruik beter beheerd kunnen worden.

Deel dit artikel of reageer